| Topic starter |
Topic: [FR Recensie] Het Duistere Pact |
1 2
| |
Musketier You talking to I.R. ?
 |
Door Musketier (Admin + Fr legend 2010) - Tuesday 13 November, 2007 0:05 |
|
|
Het Duistere Pact is het allereerste boek dat daadwerkelijk naar FR gestuurd met het verzoek het te recenseren en allereerst wil ik dan ook mijn dank uitspreken aan Rianne Lampers daarvoor. Een ontzettend goede ontwikkeling natuurlijk dus zegt het voort, zegt het voort. Het Duistere Pact is het eerste boek dat voortgekomen is uit het nieuwe BOF-systeem. En na het lezen van dit boek kan ik alvast zeggen: gelukkig geeft BOF onbekendere schrijvers de kans hun boeken uit te geven want ondanks wat schoonheidsfoutjes heb ik dit boek met plezier gelezen.
Het boek begint met een veelzeggende proloog: een dame, Eloise, laat zich vrijwillig een langzame, gruwelijke dood tegemoet gaan. Een duidelijk voorproefje op de rest van het verhaal.
Het Duistere Pact verhaalt over Monique, een zestienjarige tiener die het allemaal niet meer zo ziet zitten. Ze vult haar leven met keiharde metal, zich kleden als een gothic, schelden op de nieuwe vriend van haar moeder en kort samengevat, rebelleren tegen alles en iedereen. Het verhaal begint wanneer Monique samen met haar moeder Hannelore op bezoek gaat bij haar oma. Oma begint te dementeren en Hannelore heeft dan ook besloten dat haar moeder beter naar een verzorgingstehuis kan. Zoals iedereen wel weet blijft er een enorme berg spullen over, die verdeeld moet worden onder de familie, wanneer oude mensen verhuizen naar een kleiner plekje. Zo erft ook Monique iets van haar oma: een negentiende-eeuwse Robe en bijhorende sierraden. Als gothic vindt Monique de prachtige lange jurk fantastisch. Een vage waarschuwing van haar vergeetachtige oma, dat ze de jurk eigenlijk nooit mag dragen, wordt dan ook genegeerd. Als je dan bedenkt dat de jurk, blijkend uit de proloog, niet zo’n gezellige voorgeschiedenis heeft dan voel je al aankomen dat er zware tijden in het vooruitzicht liggen voor Monique.
Tot zover de samenvatting. Aangezien het BOF principe nog nieuw is en je dus als lezer eigenlijk niet weet wat voor kwaliteit boek je kan verwachten is het misschien goed om te vermelden dat het Duistere Pact uitgegeven is in een mooie handzame pocket. Daar verliest dit boek alvast zeker geen punten. Ikzelf lees niet elke dag horror, dus het onderwerp was voor mij een aangename afwisseling van het normale genre (zijnde vooral Fantasy en SF) en het is me zeker niet slecht bevallen. Het plot is weliswaar niet het meest originele dat ik ooit gelezen heb, maar dat is ook niet waarvoor ik een horrorboek uit de kast trekt. Dat pak ik om aangenaam weg te zinken in allerlei gore en angstaanjagende situaties. Van een beetje Gore is tenslotte nog nooit iemand doodgegaan. Nuja, je snapt wat ik bedoel. De schrijfster slaagt er in ieder geval voldoende in mijn aandacht vast te houden en me allerlei aangenaam smerige situaties voor te schotelen.
Daarnaast zijn er door de plot genoeg leuke details verwerkt om de boel interessante te houden. Goed, dat Monique bezeten gaat worden is vanaf pagina tien al duidelijk, maar dat is helemaal niet erg. De details in de plot houden de boel leuk. Zo is einde best verrassend en kleine dingetjes zoals de data waarop belangrijke gebeurtenissen zich afspelen zijn leuk gevonden. Daarnaast krijg je uiteraard naast moord en doodslag ook een aangename dosis seksualiteit voorgeschoteld. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die zich daar aan zouden storen maar ik vind seks een belangrijk onderdeel bij horror. Wat is er tenslotte beter om door het kwaad te laten bederven en verdraaien dan de prachtige uiting van liefde die seks normaal gesproken is. Samengevat is het verhaal dan ook goed genoeg om mij de kleine missertjes te laten vergeten.
Want ook die zijn er wel. Mijn grootste probleem zit in het begin van het verhaal. De proloog is doeltreffend, maar we krijgen verder erg weinig introductie. Binnen twee korte hoofdstukken heeft het kwaad al behoorlijk greep op Monique. Een echte introductie in wie de karakters Monique, Hannelore en Theo (de vriend van) zijn heb je op dat moment nog niet gehad en die miste ik toch wel. Ik weet dat horror draait om blood&gore, maar het verhaal wordt vele malen krachtiger als je een gevoel hebt voor de protagonisten en het dan ook echt vervelend vindt voor hen als hun iets gebeurd. Ik miste die inleiding en achtergrond met name bij Monique toch wel. Wat er aan achtergrond over haar verteld wordt komt laat in het boek en is dan lang niet meer zo effectief vind ik. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat het boek kort gehouden is (tweehonderd pagina’s) om het binnen het BOF principe betaalbaar te houden voor zowel auteur als koper en dat vooral deze introducties geschrapt zijn. Maar wat dan ook de reden geweest mag zijn, ik had die introducties er graag in gezien want nu komt het verhaal voor mij pas echt goed op gang wanneer Monique de strijd tegen het kwaad eigenlijk al verloren heeft en het boek écht de horrorkant opgaat. Ook de schrijfstijl in het begin van het verhaal is wat erg staccato waar hij later in het verhaal, wanneer de bodycount echt omhoog begint te gaan, wat breedsprakiger wordt. Dat geeft mij dan weer extra de indruk dat er stevig geredigeerd is. Het moge duidelijk zijn dat die extra bijzinnen in de tweede helft van het verhaal mij beter liggen, niet alleen omdat dat qua stijl meer mijn smaak is, maar ook omdat er daar meer aandacht wordt besteed gevoelens en uitgebreidere beschrijvingen. Samenvattend heb ik dan ook het gevoel dat het moordende tempo (pun intended) van het verhaal in de tweede helft van het boek prima werkt, maar het schaadt in het eerste deel.
Wat is dan mij uiteindelijke conclusie? De fans van een leuk horrorverhaal kunnen dit boek met een gerust hart aanschaffen. De karakters Eloise en Monique zijn interessant genoeg om het verhaal te dragen en er zitten genoeg kleine leuke details in het verhaal om het plot interessant te houden. Ook het eind van het verhaal is verrassend genoeg om je het boek toch met een glimlach dicht te laten slaan. In het eerste deel van het boek zitten wat mij betreft een aantal dingen die beter gekund hadden, maar die doen niet af aan het feit dat het Duistere Pact gewoon een leuk horror-boek is. Het Duistere Pact krijgt dan ook een goede voldoende, het is gewoon een leuk, entertainend boek. |
Dit bericht is gewijzigd door Musketier op Friday 08 May, 2009 22:06 |
_________________ Delegation: a policy where you find a person and make their life hell untill everything happens the way you want it.
Used by managers and some notable Gods |
|
|
|
Elan Morin Tedronai Betrayer of Hope
 |
Door Elan Morin Tedronai - Wednesday 14 November, 2007 18:49 |
|
|
Goeie recensie tis dat ik niet echt van horror hou, en ook niet meer graag in t nederlands lees, anders zou ik t mss nog eens proberen ook
En ik ga even opzoeken wat BOF inhoudt, precies  |
|
_________________ "The world, someone once said, gives back what is given. In abundance. But then, as Kallor would point out, someone was always saying something. Until he got fed up and had them executed."
~ Toll the Hounds ~ |
|
|
Celtica
 |
Door Celtica - Wednesday 14 November, 2007 20:44 |
|
|
Dank voor je mooie recensie, Musketier! Ik ben blij met de complimenten, maar vooral ook met de kritische blik. Daar leert een mens alleen maar van.
@Elan Morin Tedronai: BOF staat voor Books of Fantasy, een initiatief van Alex de Jong (Pure Fantasy). Je kunt een blik werpen op de website: www.booksoffantasy.com om te zien waar het initiatief voor staat. |
|
|
|
|
 |
Door Elan Morin Tedronai - Wednesday 14 November, 2007 20:48 |
|
|
Yup ik had t al gevonden, mooi initiatief
En als ik nou Musje kan overhalen mij dat exemplaar te lenen, waag ik me er mss ook nog aan  |
|
_________________ "The world, someone once said, gives back what is given. In abundance. But then, as Kallor would point out, someone was always saying something. Until he got fed up and had them executed."
~ Toll the Hounds ~ |
|
|
 |
Door Musketier (Admin + Fr legend 2010) - Wednesday 14 November, 2007 20:59 |
|
|
knok er maar met bhekoz om wie hem het eerste krijgt  |
|
_________________ Delegation: a policy where you find a person and make their life hell untill everything happens the way you want it.
|
|
|
|
 |
Door Elan Morin Tedronai - Wednesday 14 November, 2007 21:12 |
|
|
Ik zie je t eerst, ik krijg m t eerst  |
|
~ Toll the Hounds ~ |
|
|
|
 |
Door Musketier (Admin + Fr legend 2010) - Wednesday 14 November, 2007 21:16 |
|
|
weetjewat? ik hou hem lekker zelf en de rest koopt hem maar gewoon. Heb je gelijk vier klanten erbij celtica  |
|
|
|
|
Deleted
|
Door Deleted - Wednesday 14 November, 2007 22:09 |
|
|
*right*
voordat ik me in de strijd om het recensie-exemplaar meng, wil ik graag Celtica bedanken voor het opsturen van een exemplaar en musk complimenteren met een -volgens mij- prima recensie. Ik ben overigens behoorlijk benieuwd naar het boek, want echt goede horror van Nederlandse bodem ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen...  |
|
|
|
|
mel
|
Door mel - Friday 16 November, 2007 15:55 |
|
|
quote:
Bhekoz schreef op 14 November 2007 21:09:
*right*
voordat ik me in de strijd om het recensie-exemplaar meng, wil ik graag Celtica bedanken voor het opsturen van een exemplaar en musk complimenteren met een -volgens mij- prima recensie. Ik ben overigens behoorlijk benieuwd naar het boek, want echt goede horror van Nederlandse bodem ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen...
Ken je de boeken van Johan Deseyn al, Bhekoz? Erg goede horror van Nederlandstalige bodem. |
|
|
|
|
|
|
 |
Door Elan Morin Tedronai - Sunday 18 November, 2007 17:12 |
|
|
Ik vind t gewoon niet meer lekker lezen, na jaren engels alweer maar as said, ik zal me eens wagen aan dit werkje dan ben wel benieuwd eigenlijk.
Kan je m niet laten vertalen anders?  |
|
~ Toll the Hounds ~ |
|
|
Morgaine Grotendeels Ongevaarlijk
 |
Door Morgaine - Sunday 18 November, 2007 17:28 |
|
|
quote:
Musketier schreef op 14 November 2007 19:59:
knok er maar met bhekoz om wie hem het eerste krijgt
ik dus
Zonder geknok zelfs
Ben nu al halvewerwege en het is ideale treinlectuur. Heb het dan ook echt in een trein zitten lezen
Zoals gezegd gaat het verhaal wel snel en barst het van de actie zonder dat het wordt afgewisseld met meer beschrijvende gedeelten. Da's wel jammer.
Maar aan de andere kant is het best goed geschreven, want je voelt gewoon de slechtheid van die kwade geest.
Ook goeie gruwelijke stukjes erin, mooi werk  |
|
_________________ "Beware!" he warns. "Beware of the big, green dragon that sits on your doorstep. Beware! Take care! Beware!" |
|
|
Celtica
 |
Door Celtica - Sunday 18 November, 2007 23:04 |
|
|
Ik wil het boek best graag laten vertalen, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Hoe spreek je 'Spijkenisse' uit in het Engels en 'Sluis'? En voor de beeldvorming... Ik kan Nederland wel angstaanjagend vinden op z'n tijd, maar hoe kijken buitenlanders daar tegen aan? Molens, klompen, water en... Horror...? Hoe krijg ik dat in hemelsnaam gemarket? |
|
_________________ http://www.freewebs.com/rianne-lampers/index.htm |
|
|
 |
Door Elan Morin Tedronai - Sunday 18 November, 2007 23:05 |
|
|
Je hoeft t niet te marketen, t zou alleen maar voor mij zijn  |
|
~ Toll the Hounds ~ |
|
|
 |
Door Musketier (Admin + Fr legend 2010) - Sunday 18 November, 2007 23:06 |
|
|
| grin, ik zou inderdaad eerst eens zorgen dat het in de winkels in nederland komt te liggen, dan heb je een basis. Vertalen kan altijd nog. |
|
|
|
|
Morgaine Grotendeels Ongevaarlijk
 |
Door Morgaine - Sunday 18 November, 2007 23:46 |
|
|
'k heb 'm uit
een welgemeende proficiat voor het einde  |
|
_________________ "Beware!" he warns. "Beware of the big, green dragon that sits on your doorstep. Beware! Take care! Beware!" |
|
|
|
De herrezen draak Mangekyou Sharingan
 |
Door De herrezen draak (FR Boekenfreak + Fr Actionman 2010) - Sunday 18 November, 2007 23:51 |
|
|
Hmm als elan, vertaald krijgen we wie Epische horror (vermits hj toch zo graag episch rte fantasie verhalen leest ) |
|
_________________ "If you want to kill me, despise me, hate me, and live in an unsightly way... Run, and cling to life, and then some day, when you have the same eyes as I do, come before me." |
|
|
|